Sunday, June 15, 2008

'UNDANG-UNDANG... MORAL... SIAPA KITA..?'

Aku tertarik dengan tulisan Dr Ismail Ibrahim di bawah tajuk 'Undang-undang dan moral' (Mingguan Malaysia - 15 Jun 2008) mengenai perbahan pesatnya dalam negara kita untuk mendaulatkan undang-undang, reformasi bidang kehakiman serta pendedahan demi pendedahan tentang salah laku lama dan baru yang dianggap melanggar undang-undang.

Sebagaimana ungkapan beliau pada permulaan tulisannya, bahawa beliau bukan ahli undang-undang tetapi hanya orang biasa, (yang sama seperti aku juga), namun aku cukup berminat untuk menghayati pendapat beliau itu hingga ke akhir.

Yang paling aku tertarik ialah ungkapan beliau yang berbunyi: "Peguam dan pakar undang-undang memanglah akan sentiasa bertindak mengikut dasar dan prinsip undang-undang. Peguam akan berhujah berlandaskan undang-undang.... selagi dia berasa bahawa dia berada di pihak yang benar, maka dia tetap berani dan berpendirian teguh dengan undang-undang. Dia akan mencabar sesiapa saja selagi undang-undang berada di pihaknya."

Tambah beliau lagi: " Hal ini memanglah tidak dapat dipertikaikan lagi. Tetapi oleh kerana kita berurusan denghan manusia, maka manusia itu bukanlah baik atau jahat secara mutlak, dan dari aspek inilah maka prinsip-prinsip moral dan etika sering memainkan peranannya yang penting di dalam apa saja bidang profesion manusia."

Yang lebih menarik lagi: "Manusia berniaga, mentadbir, bekerja, maka semuanya berdasarkan etika masing-masing. Etika dan moral merupakan prinsip penting dalam agama kita."

Tambahnya: ".... etika hakim dalam Islam yang menyebut bahawa di antara etikanya ialah hakim tidak seharusnya menjatuhkan hukuman ketika dia terlalu lapar atau dahaga, ketika dia terlalu gembira atau dukacita, ketika kurang sihat, mengantuk, udara terlalu panas dan dingin, atau naik syahwat(!) kerana hukuman mungkin tidak adil sebab dipengaruhi oleh keadaan tersebut. Undang-undang yang baik pun, tetapi sekiranya hakim tidak baik, tidak stabil, atau mempunyai rasa hati dendam, nak padan muka orang dan sebagainya, maka mungkin hukuman yang dijatuhkan tidak adil..... tetapi masalahnya sekarang, ramai orang yang dihukum di luar mahkamah, bukan di dalam mahkamah."

Tekan beliau lagi: "... tetapi bagi kita, mungkin elemen moral itu haruslah diambil kira, dan diberikan perhatian yang berat, terutamanya bagi negara yang mementingkan nilai-nilai agama.
Sebab itulah kita berasa cemas juga sekiranya kita hanya menekankan tentang undang-undang, dan meninggalkan sama sekali pertimbangan kita kepada moral."


Moralnya: (Sekadar pendapatku) Sebilangan kita ada yang terlalu taksub pada undang-undang, dan mengenepikan sama sekali soal moral, yang mungkin juga tindakan mereka itu bermotifkan kepentingan pribadi.

3 comments:

Mak Su said...

peribadi, kot?

Meera Melati said...

undang2 dan moral...
ada yg tersepit!

AL-BIMA SAKTI said...

mak su: iyolah agaknyo

meera: ada yang tersepit
ada yang terhimpit
ada yang sakit
ada yang tercalit!