Friday, June 6, 2008

'EPISOD SELEPAS MINYAK NAIK HARGA'

Selepas minyak naik harga
macam-macam cerita yang hinggap di telinga
ada yang merintih minta naik gaji segera
sekarang ni jangan kata nak isi perut kereta
perut anak isteri pun belum tentu terisi macam biasa
termasuklah tembolok sendiri masih tak tentu hala

Kalau yang gaji banyak dan berlambak
minyak naik pun poket tak berganjak
yang gaji sikit merayu sampai naik sebak
kalau tidak gigi dan gusi tak bergerak
itulah bahananya kerana kau minyak
ramai yang merana dari yang tidak.

Yang pakar-pakar pula turut luahkan pendapat
harga minyak naik idea mereka tetap ligat
maklumlah mereka kan pakar terhebat
idea mereka kenalah dengar dan buat manafaat.

Kata mereka yang bergelar pakar itu
kerana minyak naik pemandu tak lagi pandu laju
kalau masih juga dipandu dengan laju dan melulu
minyak cepat habis sebab pedal ditekan selalu.

Jadi semua pemandu akan memandu perlahan
kerana tentulah mahu berjimat-jimatan
maka akan kuranglah kadar kemalangan
dan kuranglah juga nyawa yang terkorban.

Itu kata pakar yang punya pendapat
kalau diikut bukan saja dapat berjimat
malah nyawa juga boleh selamat
anak isteri di rumah taklah risau sangat.

Dan kalau dulu di jalan raya macam penyangat
kebetulan minyak naik ni banyak-banyaklah bertaubat
jangan lagi asyik nak nak tunjuk hebat tak bertempat
lagipun semua tu tak ada langsung manafaat
nasib tak baik ditimpa petaka dan musibat
malaikatulmaut pun dah datang dekat.

Tapi itu kata dan pendapat pakar saja
kalau dah hantu pecut dia tetap keras punya kepala
minyak naik tak naik buka dia kira
lagak di jalan raya macam mak bapak dia punya.

Mana yang baik patut kita ikut
bukan sekadar jadi pak turut
memandulah dengan jiwa yang tak kalut
jangan memandu dengan kepala yang berserabut
kerana kita tak mahu jalan raya jadi sungai maut.

Nasihat yang baik demi kebaikan
apa salahnya sedikit sebanyak dijadikan panduan
tak ada ruginya memandu ikut peraturan
semuanya itu demi keselesaan dan keselamatan
tak menyusahkan masyarakat dan kerajaan
maka jalan raya pun jadi aman
sebab tak ada nyawa yang terkorban
dan yang penting bila memandu di jalanan
bawalah banyak-banyak bersabar dan ingat kat Tuhan
insya-Allah akan selamat dalam kesejahteraan..!


Kita sesama kita: 'LEBIH BAIK MEMILIH JALAN YANG SEMPIT,
ASALKAN AKAL KITA TAK SEMPIT, DARIPADA
MEMILIH JALAN YANG LUAS TAPI AKAL KITA
MUDAH TERBABAS'

1 comment:

waterlily said...

Encik,

Saya tak ada kereta. Tapi nasihat ini sangat berguna untuk dibaca dan direnung bersama.

Think positive

Fikir luar kotak(kata seorang blogger yang dakwa dirinya pakcik juga) :)