Saturday, June 7, 2008

BUAL MAGHRIB

Suatu petang menuju ke senja, anak lelakiku sedang berbual-bual dengan anak jiran kami, yang juga rakan setamannya. Mereka berbual-bual dan diselang-seli dengan gelak ketawa yang sederhana di belakang rumahku.

Aku yang sedang menyiram pokok-pokok bunga dan herba di sebelah rumah, tak dapat nak hidu tajuk perbualan mereka. Cuma sesekali terdengar berderai pecah hilai tawa mereka berdua. Mungkin ada yang melucukan agaknya.

Isteriku yang baru pulang dari kerja terus ke dapur dan terdengar orang sedang berbual di situ. Lalu dia pun menjenguk dan terperasanlah suara anak lelaki kami sedang berbual-bual dengan rakannya itu. Waktu ketika itu lebih kurang lima minit lagi nak masuk waktu Maghrib.

"Dah nak masuk Maghrib ni, cukuplah berbual kat situ, tak elok," ujar isteriku."

Kedua-dua sahabat itu terdiam seketika. Mungkin mereka nak dengar suara isteriku lagi agaknya.

"Abang..." isteriku melantangkan sedikit suaranya memanggil anak lelaki kami itu, setelah mendapati mereka terdiam.

"Ya...!" balas anak lelaki kami dengan suaranya juga sedikit kuat.

"Masuklah.., tak elok duduk kat situ... dah nak masuk Maghrib ni..." nasihat isteriku lagi.

"Habis... duduk kat mana elok waktu nak Magrib ni, ma...?" tanya anakku yang mungkin bergurau.

Terdengar rakan setamannya tadi ketawa kecil. Mungkin dia ketawa bergurau juga agaknya.

Isteriku hanya diam. Dia banyak kerja lagi yang nak dilakukan di dapur tu.

Lalu aku pun menyampuk. "Seelok-eloknya, waktu nak Maghrib macam ni, duduklah kat suaru...."

Anak lelaki kami dan rakannya terdiam. Masa yang sama, aku terpandang kelibat isteriku melalui pintu dapur, dan dia hanya tersenyum membalas pandanganku. Aku tersenyum sama. Mungkin dia faham apa maksudku.

"Aku balik dululah..." ujar rakan anakku.

"Ok..." balas anak lelakiku sambil bangun menyapu punggungnya.

Kemudian aku bergegas masuk ke rumah. Sedikit masa lagi azan akan berkumandang dari masjid yang berdekatan dengan taman kami itu.

Kita sesama kiat: 'KALAU BERBICARA MENGIKUT RASA, MUNGKIN
RAMAI YANG TERASA. KALAU BERBICARA MENGIKUT
HATI, MUNGKIN ADA YANG TAK MENGERTI. SEELOK-
ELOKNYA BERBICARALAH MENGIKUT AKAL, KERANA
DI SITULAH TERLETAKNYA PERTIMBANGAN YANG AFDAL'

4 comments:

waterlily said...

Salam kenal saudara,

Hari itu saudara ada menyingah dan meninggalkan komentar di blog saya.

Sekeh sket hahaha! Lucu bunyinya.

Sekeh banyak rasanya ni :)

dArI iLhAm KePaDa RaSa... said...

salam WL,

terima kasih kerana sudi membalas kunjungan saya.

saja sekeh gurau-gurau he..he..he...

SATIRA + KACAU said...

Sdr: Seronok juga membaca kisah-kisah di sini

Satira + Kacau

dArI iLhAm KePaDa RaSa... said...

Sdr Satira + kacau;

terima kasih... dan singgah-singgahlah selalu... boleh kongsi pengalaman dan idea..