Friday, June 13, 2008

'HAIRAN... PELIK DENGAN PEMIKIRAN MANUSIA..."

Aduh.., aku cukup hairan dan pelik dengan pemikiran sebilangan manusia hari ini. Dari apa yang aku dengar dan baca setiap keluhan di akhbar, menunjukkan sebilangan dari kita ni begitu kabur dengan kemampuan dan pemikiran diri sendiri.

Sebilangan mereka seolah-olah tidak tahu berfikir, yang mana untuk kebaikan diri sendiri, dan yang mana pula merupakan sesuatu yang tak sesuai dengan diri mereka. Pendek kata, mereka ini bagaikan tidak tahu bagaimana untuk menguruskan kemampuan dan kebolehan diri sendiri.

Sebagai contoh, ada di antara mereka yang mengeluh apabila kerajaan bercadang membayar gaji kakitangan awam dua kali sebulan. Ada yang kata cara itu akan menggalakkan mereka berhutang dan akan menyusahkan mereka. Ada pula yang kata cara itu bukan penyelesaian sesuai membenndung kenaikkan harga minyak,


Pada aku, semua mereka itu menilai secara negatif, sedangkan kerajaan bukan bercadang untuk membayar gaji dua bulan sekali, (kalau itu memanglah agak parah sikit} tapi sebulan dua kali. Bukan juga kerajaan nak potong gaji mereka.

Jadi apa masalahnya...? Kenapa perlu dinilai dengan pemikiran negatif...? Kita kena fikir secara positif!

Tujuan utama dibayar gaji dua kali sebulan, setelah kerajaan memikirkan ia merupakan salah satu cara untuk meringankan beban rakyat yang bekerja dengan kerajaan. Itu terserah pada anda untuk menguruskan wang gaji anda sendiri.

Kalau wang gaji yang dimasukkan pada pertengahan setiap bulan itu boleh mencelarukan pemikiran anda, maka usahlah anda mengeluarkan wang itu. Biarlah ia di akaun anda sehingga dimasukkan pula setengah gaji yang seterusnya pada hujung bulan. Maka selepas itu barulah anda keluarkanlah gaji itu setiap hujung bulan, yang sama ertinya juga gaji anda adalah sebulan sekali. Apa masalahnya...? Tak ada masalah kan..?

Apa yang menjadi masalahnya, sebab anda tak mampu menguruskan diri anda sendiri. Itu sebabnya anda mengeluh, sekalipun itu sebagai kemudahan alternatif buat anda.

Saya ulangi sekali lagi: Walaupun gaji anda dibayar dua kali sebulan, jika anda bimbang anda tak mampu menguruskan wang anda seperti biasa, maka usah dikeluarkan wang itu dari akaun anda. Tunggulah gaji anda yang separuh lagi itu dimasukkan pada hujung bulan, barulah anda keluarkan wang gaji itu seperti kebiasaannya. Tak ada apa-apa masalah kan..?

Contoh satu lagi ialah mengenai peraduan 'sebuah kereta sehari selama seratus hari' yang dianjurkan oleh sebuah syarikat telekomukasi tempatan.

Akibat peeraduan itu, ramai yang terpengaruh dan ramai juga termengeluh.

Itulah yang dikatakan, kita sendiri kena mahu ingat... sendiri kena mahu fikir. Hadiah peraduan itu ialah berbentuk kereta mewah. Dan adakah semudah itu hadiah akan diberikan kepada peserta peraduan jika tanpa pengorbanan yang besar...? Lu fikirlah sendiri.

Kesimpulanya: Itulah masalah sesetengah daripada kita. Kita cuma tahu membantah tanpa menilai kebaikan di sebaliknya. Sebenarnya, disebabkan sebilangan kita sebeginilah yang banyak menimbulkan apa-apa saja masalah kepada orang lain, yang seterusnya boleh membabitkan masalah itu kepada orang lain secara tidak langsung.

Satu lagi sikap kita ialah suka pakai redah aje, bila kita rasa (yang tak disertakan dengan fikir) ia boleh mendatangkan keuntungan kepada kita, tanpa kita sedar sesuatu yang terselindung di sebalik janji manis itu yang boleh mendatangkan mudarat kepada diri kita di kemudian hari.

1 comment:

Anonymous said...

bukan niat nak menunding jari,

tp kadang org2 kita tak cakap apapun

pena itu ditgn penulis.

"kita membaca saja"

terbatuk-batuk bila membaca.