Friday, January 15, 2010

MASALAH PENDATANG ASING: JANGAN AYAM TERLEPAS TANGAN BERBAU TAHI

Pendatang asing - tak kiralah yang masuk sebagai pelancong, pas pelajar atau pekerja, sejak kebelakangan ini banyak mendatangkan masalah sosial dan membimbangkan rakyat negara ini. Apatah lagi yang masuh secara haram.

Merompak, menyamun, pecah rumah dan mengganggu ketenteraman penduduk tempatan, merupakan antara masalah yang berkaitan dengan pendatang asing.

Dengan kehadiran mereka, situasi penduduk tempatan sedikit tergugat. Lebih-lebih lagi sebilangan sikap mereka yang tidak tahu menghormati penduduk tempatan. Mereka buat negara ini macam negara mereka sendiri.

Masalah berkaitan pendatang asing sering dilaporkan di media massa. Sesekali itu juga, pihak berwajib bagaikan terjaga dari tidur. Berjanji itu ini. Buat serbu di sana sini. Seketika selepas itu senyap dan sunyi.

Ibarat kata, buat kerja hangat-hangat tahi ayam. Masalah mengenai pendatang asing tidak juga berubah. Malah pendatang asing semakin bertambah. Mereka yang habis tempoh hilang begitu saja. Tak tahu di mana mereka bersembunyi.

Kerana kerja hangat-hangat tahi ayam, maka masalah pendatang asing terus berlanjuta. Harap-harap jangan sampai 'ayam terlepas tangan pula yang berbau tahi'.

No comments: