Wednesday, January 27, 2010

KEHIDUPAN DAN PERKAHWINAN

cincin kahwin Pictures, Images and Photos

Perkahwinan itu ibarat hati dan jiwa. Jika hanya berhati tapi tak berjiwa, tidaklah sesempurna
mana kehidupan.

Perkahwinan perlu berasaskan keikhlasan, kejujuran dan kasih sayang. Kesemua itu adalah ramuan pengikat kesetiaan sehingga ke penghujung kehidupan yang lebih bermakna. Susah senang bersama. Setiap kerumitan ada jalan penyelesaiannya.

Perkahwinan yang terselindung di sebalik maksud dan tujuan tertentu, tidak akan temui sinar kesempurnaan. Sebaliknya perkahwinan itu akan runtuh juga di kemudiannya.

Sesdangkan lidah lagi tergigit. Tidak terkecuali dalam melayarkan sesebuah rumahtangga. Sakit lidah yang tergigit tidak akan berpanjangan jika ada kesefahaman.

Biasalah sesekali berlainan pandangan dan pendapat. Itu asam garam kehidupan bersama. Sebab sebuah rumahtangga bukannya ibarat rel kereta api. Landasannya tersedia. Jika tergelincir terus lumpuh.

Kehidupan berumahtangga ibarat melayar sebuah kapal di lautan luas. Lambungan ombak adalah dugaan dan cabaran. Jika pintar mengawasinya, akan sentiasa selamat ke destinasi.

Perkahwinan perlu ada kejujuran dalam diri. Perlu termaktub keikhlasan di dalam hati. Bukan berkahwin dengan berselindung di sebalik niat atau hasrat tertentu.

Perkahwinan itu juga adalah sebuah kehidupan bersama yang memerlukan kasih sayang, hormat menghormati dan bertoleransi.

Perkahwinan juga memerlukan cita rasa, darjat dan kesesuaian. Tapi harus dingati, yang indah pada mata, tidak semestinya indah juga pada jiwa. Mungkin yang tidak selesa pada mata, itulah yang amat selesa pada jiwa. Namun jika sesiapa yang memperolehi seindah di mata dan seindah jua di jiwa, dialah insan yang paling bertuah dan bahagia. Maka bersyukurlah.

Apa-apa pun hargailah sebuah perkahwinan yang anda bina. Belai dan limpahilah ia dengan kasih sayang dan cinta sejati. Bertolak ansurlah salam segala hal. Usah terlalu mengikut hati dan perasaan. Perlu ada apa jua pertimbangan menghadapi segala permasalahan. Biar berkekalan hingga ke akhir hayat. Insya-Allah.

3 comments:

Afida Anuar said...

Al-Bima, terima kasih atas nasihat. Kadang-kadang bagi yang belum berkahwin ni, rasa gerun pun ada nak memasuki alam rumah tangga..erkk..

AL-BIMA SAKTI said...

fida;
perkahwinan bukan pertaruhan atau permainan. perkahwinan adalah kerukunan dan silaturrahim kehidupan. baik yg kita cari, baiklah kita dapat.jujur dan ikhlas itu penting. di sebalik jujur dan ikhlas itu ialah kesetiaan. insya-Allah...

noorlara said...

Perkahwinan itu macam menanam sepohon pokok, kalau di bajai, disiram, diracuni segala yg merosakkan serta dibelai secara berterusan maka ia akan sentiasa berbunga dan berbuah lebat. Sebaliknya kalu dibiarkan ia hisup sendiri lambat laun dia akan beragan dan jatuh menyembah bumi.

Suami atau isteri adalah sidia yg mengetahui hampir segalanya tentang diri masing-masing, saling percaya, menjaga amanah dan berkasihsayang akan mengujudkan surga dalam rumahtangga. Tanpa syarat dan prasangka berbahagia selama-lama.