Monday, August 11, 2008

"SIAPAKAH AL-RUWAIBIDOH?"

Aku tertarik dengan petikan ini:

Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud;
"Sesungguhnya sebelum kedatangan dajal: sebelum kiamat - adanya tahun-tahun yang penuh tipu daya. Ketika itu didustakan orang yang benar, dianggap benar orang yang dusta, dianggap khianat orang yang amanah, dianggap amanah orang yang khianat, dan bercakap ketika itu al-Ruwaibidoh.

Para sahabat bertanya; "Siapakah al-Ruwaibidoh?"

Sabda Nabi SAW; "Orang lekeh yang berbicara mengenai urusan awam (orang ramai)"

(Diriwayatkan oleh al-Iman Ahmad, Abu Ya'la, al-Bazzar, Ibnu Majah, al-Kharaiti, dan al-Hakim. Al-Hakim menyatakan asnadnya sahih dan disetujui oleh Al-Zahabi). - Allahuwalam.

21 comments:

blackpurple @ jowopinter said...

Hmmmmmmm.... Sangat relevan dengan isu semasa.

Mak Su said...

huhuhu, jauh berbeza ngan rabiatul adawiyah, bunyinya hampir2 sama

kuih said...

WOW!

mcm pernah ku lihat, tp dimana yaaaaa?

Al-BIMA SAKTI said...

blackpurple;
kita sama2 merelevenkan ia...

mak su;
hehehe... jauh, sungguh jauh...

kuih;
adakah apa yang kau lihat itu sama dengan apa yang aku lihat..? atau ia sama tapi tak serupa..?

t i u n g said...

Natijahnya,pemikiran manusia pada ketika itu akan menjadi porak peranda,minda berkecamuk.mana taknya..apabila orang lekeh (tidak layak)berbicara tentang urusan awam..yang jahil akan mengaku alim,yang menghafal sepatah dua ayat berlagak ulamak..macam² boleh terjadi..

Kepada Allah kita pohon agar kita tidak tergolong dalam golongan ini...

Al-BIMA SAKTI said...

tiung;
apakah orang-orang sebegitu sudah ada di depan mata kita ketika ini? Dapatkah kita bezakannya dengan yg benar...?

Di sinilah perlunya kebijaksanaan akal dan kewarasan ilmu untuk membezakannya...

berapa ramaikan antara kita yg mampu ke tahap itu...?

Khairi said...

Knowledge is everywhere,

what left is to run the brain..

insyaAllah..

Rajuna said...

ini macam situasi politik negara la kan? betul ke? ceh...aku ni beriya je haha

tasikmerah said...

takut plak rasa...

tegezoot said...

org penang panggil 'Nangoi'.

ilmu takdak tapi suka bercakap.

Danielle_Corleone said...

bermakna ni. sangat2.

butaseni said...

hmmmm dok mai dah,dok mai dah

Bunga Rampai said...

Perlu sedar siapa diri kita. Bukankah DIA sentiasa melihat gerak-geri luaran dan dalaman manusia?

Salam :)

Al-BIMA SAKTI said...

khairi;
yes. having a brilliant brain, everything will be perfect. insyaAllah...

rajuna;
hmmm... agak2 camna...?

tasikmerah;
takut..?

tegezoot;
iye ke..? hahaha...

danielle;
bermakna bagi yg tahu makna dan pengertiannya...

butaseni;
biaq pi no...

bunga rampai;
sedar itu suatu kebenaran...
(waalaikumussalam...)

melayuangkat said...

Assalamualaikum,

Terima Kasih kerana berkongsi Ilmu ini dengan kami semua.

A t i Q a h said...

Akhir zaman. Betul tu.

Princess Liyana said...

hm macam2kan skrang?

meera said...

hishh... dajal dah dekat nak keluar ni...

situasi itu dah berlaku sekarang ni...

t i u n g said...

bro, yaya dah ada kat depan kita..mungkin ada yang boleh membezakannya,mungkin ada yang tidak..,tp kita agak cepat terpengaruh dengannya..kna berhati-hati

knowledge is power..

Al-BIMA SAKTI said...

melayuangkat;waalaikummussalam,yg baik itu jalan ke syurga, yg tak baik itu di persimpangan sementara...tima kasih kerana sudi menyekeh di sini. timakasih skali lagi...atiqah;stuju...princess;hhmmm...(sekadar mengeluh...}meera;hmmm... (terfikir-fikir) iye le gamaknya...

Al-BIMA SAKTI said...

tiung;tau tak apamungkin benar bagai dikata,cuma perlu berjaga-jaga usah mudah terpedaya...