Wednesday, April 29, 2009

MUNGKINKAH LALANG BERBUNGA PADI..?

Kakitangan awam ditegur lagi. Entahlah untuk kali yang ke berapa.

Masalah dalam perkhidmatabn awam sebenarnya sukar nak dipulihkan dengan erti kata sebenar. Mereka sudah terbiasa dengan keselesaan diri. Mereka tidak pernah takut dibuang kerja jika melakukan kesalahan. Malah mereka masih tetap juga mengharapkan kenaikan pangkat dan gaji. ( Itulah kebanyakannya berlaku). Walaupun kerja dengan tidak betul. Mereka anggap itu hak mereka.

Mereka tidak pernah fikir mengapa mereka bekerja di situ. Bagi mereka, kerja itu hak mereka. Kerja untuk mendapat gaji dan segala macam kemudahan yang disedikan. Bukannya bekerja untuk menunaikan tanggungjawab dan amanah yang dipikul. Itulah persepsi sebilangan mereka.
Walaupun tugas sebilangan mereka berkaitan dengan orang ramai. Tapi mereka tak pernah sensitif dengan nasib orang ramai yang ada hubungkait dengan jawatan mereka.

Selagi setiap mereka yang melakukan kesalahan seperti ponteng, abai tugas, tidak komitmen dan menyebabkan masalah lain yang membebankan lagi pelanggan (rakyat), namun mereka tidak menerima hukuman yang sewajarnya, selagi itulah sikap kakitangan awam tak akan berubah. Masalah yang sama (yang tak sepatutnya menjadi masalah) akan tetap berulang.

Kalau sekadar pelbagai syarat, undang-undang dan akta itu ini, namun tidak dilaksanakan dengan sebaik mungkin, jangan berharaplah lalang akan berbunga padi. Mungkin bunga padi akan bertukar menjadi bunga lalang pula, tidak mustahil akan berterusan.

Sesuatu yang baik hanya akan lahir dari niat dan minda yang baik. Tahu akan tugas dan amanah akan lahirlah kesempuraan sebagaimana yang diharapkan.


Selagi ada amalan 100 yang lakukan kesalahan, seorang pun belum tentukan menerima tindakan yang berpatutan, selagi itulah keadaannya akan sebegitu.

Selagi dua tiga orang yang bekerja dengan betul sentiasa dipandang serong, (dianggap tak betul sebilangan mereka) dan 10 orang yang bekerja tak betul pula sentiasa dipandang betul, dan seterusnya dianggap betul, maka selagi itulah situasi yang sama akan berterusan. Situasi yang merugikan kerajaan dan menderitakan rakyat.

Malang, yang bekerja dengan jujur dan dedikasi akan turut terpalit dengan sekumpulan kerbau yang membawa lumpur dan turut terpalit kepada yang lain.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

SEKEHLOGI:

"PEKERJAAN TIDAK SEHARUSNYA DIANGGAP SEBAGAI BEBAN. KESEDARAN BAHAWA PEKERJAAN SEBAGAI IBADAT AKAN MENAMBAHKAN NILAI KEPADA PEKERJAAN ITU DAN MENJADIKAN SESEORANG ITU LEBIH MENGHAYATI ETIKA DALAM MELAKSANAKAN PEKERJAANNYA."

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^


5 comments:

Mak Su said...

tanamkan cinta

Anonymous said...

Yang tak betul tu patut ditegur, tapi kerana seorang dua, yang benar2 jujur pun turut terpalit sama........ macam tak adil je....

Bunga Rampai said...

Pandangan saya, kalau semua pekerjaan dilakukan atas dasar ibadah, masalah berkaitan kerja tidak akan timbul.

Selamat Hari Pekerja.

Salam :)

Yana Ismail said...

hmm btol tu bekerja kena ikhlas..;)br berkat..

AL-BIMA SAKTI said...

mak su;
tananmkan cinta dan rasa bangga dengan kerjaya. berkatnya tak terhingga...


kayteeze;
nila setitik rosak susu sebelanga...


bunga rampai;
stuju... kena jujur dan ikhlas...


princess;
sesuatu yg berkat tersembunyi rahmat dan nikmat...