Tuesday, April 14, 2009

ANDA BERADA DI SITUASI MANA..?

BENARKAH KITA SENTIASA BERDEPAN DENGAN...

1. Orang yang tidak jujur dan sentiasa berpandangan serong:
Kita bekerja dengan ikhlas dan jujur, dituduhnya kita membodek dan mengampu.

2. Orang yang tidak senang melihat kelebihan kita:
Keburukan dan kesilapan kita juga yang dicari dan diungkit-ungkit. Sedangkan segala kebaikan kita langsung tidak dihargai.

3. Orang yang tidak bertanggungjawab dan pentingkan diri sendiri:
Kita bekerja dengan betul dan telus. Di sekeliling kita terdapat lebih ramai yang bekerja tak betul dan tak telus. Akhirnya yang tak betul dan tak telus juga akan diangkat sebagai betul dan telus.

4. Orang yang suka mengampu dan membodek:
Kita yang tak pandai ampu susah nak hidup jika dikelilingi oleh kaki ampu dan bodek. Kita buat betul pun akan jadi salah. Kaki ampu dan bodek, walaupun tak tahu buat kerja tapi lebih dihargai dan mungkin cepat pula naik pangkat.

5. Orang yang pandai cakap tapi tak tahu buat kerja:
Orang sebegini ada kalanya lebih menonjol kerana pandai menonjolkan dirinya. Orang sebegini juga kekadang lebih selamat dan dihargai berbanding orang yang tak pandai cakap tapi lebih pandai buat kerja.

Kesimpulannya: Jika anda seorang boss, (yang diberi tanggungjawab dan kepercayaan) kena selalu peka memerhatikan situasi persekitaran dan bijak juga membaca isi hati dan air muka orang bawahan anda.

Jika anda boss yang mudah tertipu dan terpedaya dengan muslihat orang bawahan anda, atau anda ada sikap berkepentingan, tidak telus, maka anda adalah selemah-lemah dan sehina-hina manusia di muka bumi. Akibatnya mungkin sektor anda akan terancam dan huru-hara.

Nota: Perbezaan antara bos dan orang bawahan, boss seharusnya lebih bijaksana, jujur, telus dan sentiasa tepat dalam membuat keputusan. Boss juga seharusnya tidak berpihak-pihak tanpa kajian teliti, jauhi sikap ada kepentingan serta faham dan bijak dalam menilai isi hati orang bawahan anda.

Jika boss tidak memiliki sifat-sifat sedemikian, anda adalah seburuk-buruk dan sekeji-keji boss di muka bumi ini.

Jika di dunia anda telah dikeji dan di hina oleh sebilangan manusia (pekerja-pekerja anda) dengan sikap-sikap anda itu, maka bayangkanlah di akhirat nanti. Allah akan lebih memandang dan menilai anda dengan lebih kehinaan yang amat.

(Sama ada menjadi boss atau pekerja, bukanlah semudah memegang jawatan dengan keseronokan imbuhan. Tapi insaflah dengan beratnya tanggungjawab dan amanah yang dipikul).

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

SEKEHLOGI

"Jika diberikan tanggungjawab, usah rasakan anda telah melakukan sesuatu yang terbaik dan sempurna. Tapi anggaplah bahawa anda telah berusaha sekadar termampu, supaya anda tidak terleka dengan tanggungjawab dan amanah yang diberikan."

4 comments:

kayteeze said...

Memang berat tanggungjawabnya jadi boss ni....

Tie - jadi boss kat dapur je....

Zalisa Maz @ ZN Isa said...

agaknya inilah sbb saya tak layak jadi bos :D

Princess Liyana said...

btol tu..hmm kita ni bila diberikan tnggungjawab.buatla sehabis baik;)

k said...

Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes