Friday, July 11, 2008

"NAK NYANYI..! NAK NYANYI..!"

"Lain kali jangan cakap nak kencing. Malu mama tau..?" tegur si ibu.

Si anak terpinga-pinga.

"Kalau adik nak kencing, cakap kat mama adik nak nayanyi tau?" pesan si ibu. Si anak mengangguk. Tapi masih terkebil-kebil. Mungkin dia agak pelik dengan pesan ibunya. Tapi sebagai anak dia rasa dia kena ikut.

Demikianlah bermulanya sebuah kisah keluarga separa elit. Di sebuah bandar besar.

Suami bekerja. Isteri suri rumah sepenuh masa.

Suami isteri memiliki seorang anak perempuan. Berusia tiga tahun.

Si isteri tak mahu ada orang gaji di rumah mereka. Takut suami tercinta buat onar. Takut suami buat skandal. Haru nanti. Suami pula separa hensem ala-ala bintang filem.

Si isteri ramai kawan ahli bisnes (usahawan wanita). Setiap hari ada saja kawan-kawannya itu datang membawa 'pamphlet' terkini mengenai bisnes masing-masing.

Pendek kata rumah mereka tak pernah sunyi. Yang sunyi hanya anak tunggal mereka. Asyik berkawan dengan barang-barang mainan. Kalau penat tidur. Kalau tidur tak penat. Kalau lapar minta susu. Kalau dapat susu hilang lapar.

Nak dijadikan cerita, sesekali datanglah anak tunggalnya itu mendekati ibunya yang sedang berborak-borak dengan rakan-rakannya itu. Tujuan si anak ialah untuk memberitahu ibunya;

"Ma.., adik nak cing..!"

Tetapi si ibu buat tak dengar. Berpaling pun tidak.

"Ma...! Adik nak cing...!" suara si anak agak tinggi.

Si ibu berpaling. Tapi masih buat tak layan.

"Maa..! Adik nak cinggggggg...!" suara si anak agak kuat. Kakinya pun dihentak-hentak ke lantai dengan kuat. Minta perhatian.

Semua tetamu berpaling ke arah si anak. Ada yang senyum. Ada yang bersahaja. Dan ada juga yang berkata: "Anak awak nak kencing tu."

Tujuan si anak ialah supaya ibunya menemaninya ke bilik air. Dia takut nak pergi sendiri. Si anak dah tak pakai 'diaper' lagi. Bermula sejak minyak naik harga. Mereka nak berjimat katanya. Jadi, kalau anak nak kencing, dia suruh cakap dengan ibunya. Anak patuh. Cerdik budaknya.

Si ibu menjeling tajam. Terkancing bibir. Marah dalam diam. Diam tapi marah. Lalu si ibu menarik tangan anaknya menuju ke bilik air. Si anak pun melepaskan hajatnya.

Bermula malam itu, berpesanlah si ibu kepada si anak. Kalau sesiapa ada kat rumah, kalau anaknya nak kencing, jangan sebut kecing, Tapi sebut: "Adik nak nyanyi". Begitu juga kalau mereka bertandang ke rumah orang. Maka akan fahamlah mama dan papanya.

Sejak itu si anak begitu patuh dengan ajaran dan nasihat si ibunya. Kalau nak kencing, pasti akan disebut 'nak nyanyi'.

Nak dijadikan cerita lagi. Pada suatu hari si mama dan si papa telah bercuti ke kampung. Anak tunggal itu di bawa bersama.

Maklum dah lama tak bertemu nenek tersayang, si anak berhajat mahu tidur dengan neneknya yang sudah pun bergelar ibu tunggal itu.

Ketika tengah malam, si anak berasa nak kencing. Lalu dia pun mengejut neneknya dan memberitahu; "Nek.., adik nak nyanyi."

Si nenek yang sedang lena tidur terkejut. Agak terpinga-pinga. Betulkah apa yang didengarinya itu?

Si cucu mengulangi kata-katanya; "Nek.., adik nak nyanyi..."

Si nenek berkerut dahi. Dalam hatinya berkata, apa kena dengan cucu aku ni? Tengah-tengah malam buta pun nak nyanyi..? Astaghfirullah-al-azim...!"

"Nek.., cepatlah. Adik nak nyanyi..!" ulang si cucu lagi.

"La... tak payahlah nyanyi tengah-tengah malam ni, cu. Tidur ajelah. Esok cucu nyanyi ya..?" pujuk si nenek.

"Tak nak. Adik nak nyanyi jugak...!" jerit si cucu sambil berdiri menghentak-hentakkan kakinya.

Si nenek serba salah. Keliru pun ada juga. "Dah buang tebiat ke cucu aku ni?" bisik hati kecilnya.

"Cepatlah nek...!" bentak si cucu lagi.

"Ok...ok... kalau cucu nak nyanyi jugak, jangan nyanyi kuat-kuat. Nanti orang dengar. Apa pulak kata orang. Hah.. nyanyi 'slow-slow' kat telinga nenek ya..?" pinta si nenek yang tidak begitu faham apa sebenarnya maksud si cucu.

Maka, si cucu tanpa berlengah lagi, 'bernyanyi'lah dengan kuatnya (sebab dah tak tertahan lagi) di telinga si neneknya.

Apa lagi, terkejut beruklah si nenek sambil melatah dan menjerit pekik di tengah malam buta itu akibat 'tindakan' si cucunya...

Kita Sesama Kita:
"JANGAN MUDAH MENGANGGAP BAHAWA APA YANG ORANG LAIN BOLEH BUAT, KITA PUN BOLEH BUAT. MUNGKIN APA YANG KITA BUAT ITU, HASILNYA TIDAK SEBAIK APA YANG ORANG LAIN TELAH BUAT"

8 comments:

cikgooden said...

terlalu banyak kali dengaq cerita ni..tadak cerita baghu ka?

salam ziarah..ahaksss

t i u n g said...

hehehe..nk nyanyi gak aa
keke..

si mak yang bersalah dalam hal ni,kenapa nk malu kalo anak nk kencing,budak² mmg begitu perihalnya..

Al-BIMA SAKTI said...

cikgooden;
iyo ko? den janji tak buek laie...

tiung;
mak aku tak cam tu lak... hehehe..

artsoul said...

apo kono si mak tu..nape lak nk malu anak nak p kencing..astaga..

Shila said...

Hehee...satu pengajaran buat saya supaya tak mengajar anak sebegitu.Contoh simple yg bleh tunjukkan bahawa dengan sesuatu pendekatan tu mampu mengubah setiap yg bakal berlaku.

Afida Anuar said...

Alahai si mak pun. Kencing tu bende yang memalukan ke? isk isk isk... cian kt si nenek:D

Mr penyubiru said...

aku sependapatan ngan cikgooden.hehe.
tapi yg pentingnya moral of the story tu.

xrajunax said...

haha
penah terdengar cerita ini dulu.