Sunday, July 13, 2008

'LELAKI ITU DAN...'

Seorang lelaki itu. Hobinya memancing. Jika ada kelapangan, itulah yang dilakukannya.

Hari itu, dia memancing di tempat biasa. Jorannya yang biasa digunakan. Umpannya juga yang sudah biasa. Tetapi hasilnya hari itu agak luar biasa.

Lelaki itu telah terpancing seekor ikan yang amat besar. Dia belum pernah melihat ikan jenis itu sebelumnya. Sama ada di laut, sungai, di pasar basah ataupun di pasar malam.

Seronok hatinya tak terkira. Namun dalam seronok itu, ada juga keraguan yang bertamu di benak fikirnya. Apakah jenis ikan yang luar biasa itu? Boleh dimakankah ia?

Ah.., pening juga kepala otaknya memikirkan soal ikan itu.

Lelaki itu mahu segera pulang. Kerana ikan-ikan lain sudah tidak lagi kedapatan.

Namun di tengah perjalanan, hati kecil terfikir.

"Apa kata kaklau aku singgah seketika di rumah Tuan Alim (seorang orang alim terkenal di kampungnya)" bisik hati kecil lelaki itu.

Bersama ikan yang besar hasil pancingnya itu, si lelaki singgah sebentar di depan rumah Tuan Alim. Lalu dia pun memberi salam.

Seketika, muncullah Tuan Alim di muka pintu sambil menyahut salamnya.

Nasib lelaki itu agak baik. Tuan Alim ada di rumah. Selalunya pada waktu sebegitu, Tuan Alim jarang berada di rumah.

"Maafkan saya, Tuan Alim. Saya ada masalah sedikit, dan mahu tanyakan pendapat Tuan Alim," ujar lelaki itu dengan hormat.

"Apa maksud kamu wahai A*****?" Tuan Ali bertanya kerana kurang faham.

"Begini Tuan Alim. Ketika memancing tadi, saya mendapat seekor ikan besar ini..."

"Issyy... besarnya..! Tuan Alim ternyata terkejut melihat ikan yang dikeluarkan oleh lelaki itu dari bonet belakang keretanya.

"Itulah masalah saya, Tuan Alim. Saya musykil sama ada ikan ini boleh dimakan atau tidak. Jadi saya mahu mendapatkan pandangan Tuan Alim kalau..."

"Oh.., begitu ya..?" sampuk Tuan Alim sebelum sempat lelaki itu menghabiskan kata-katanya.

"Boleh Tuan Alim membantu saya?" tanya lelaki itu dengan penuh harapan.

"Kamu tunggu sekejap," ujar Tuan Alim sambil berlalu masuk ke dalam rumahnya.

Lelaki itu menunggu dengan sabar.

Lebih kurang 10 minit kemudian, Tuan Alim keluar semula dengan sebuah kitab di tangannya dan berdepan dengan si lelaki itu.

"Maafkan aku wahai A*****. Kalau berdasarkan pada kitab ini, tiada nama jenis ikannya disebutkan di sini. Ini bermakna ikan itu tidak boleh dimakan. Kalau dimakan juga, mungkin boleh membahayakan kesihatan si pemakannya," jelas Tuan Alim dengan panjang dan lebar.

Dan penjelasan itu itu juga sebenarnya amat mengecewakan lelaki itu.

"Terima kasih, Tuan Alim. Apa nak buat, memang tak ada rezeki saya agaknya," kata lelaki itu dengan nada yang amat lemah.

"Iyalah. Mungkin kali ini, itu bukan rezeki kamu," balas Tuan Alim.

"Saya minta diri dulu, Tuan Alim. Assalamualaikum..!" Si lelaki itu pun beredar.

"Walaikummussalam..." balas Tuan Alim sambil menggelengkan kepala.

Setibanya di rumah, si isteri agak terkejut melihat wajah suaminya seperti orang kecewa.

"Kenapa dengan abang ni..?" si isteri hairan.

"Lalu si suami mencweritakan perkara yang sebenar sambil menunjukkan ikan besar itu kepada isterinya.

"Betul ke Tuan Alim cakap macam tu, bang..?" soal si isteri yang masih ragu-ragu.

"Betul. Dia kan Tuan Alim. Takkan kita tak nak percaya cakap dia," ujar si lelaki itu.

"Agaknya Tuan Alim tersilap tak, bang..?" isteri masih ragu-ragu.

"Tersilap apanya, yang. Dah tak ada rezeki, nak buat macam mana," lemah suara si suami.

"Habis, abang nak buat apa dengan ikan tu?"

"Buat apa lagi. Buang ajelah..."

"Issyy... sayangnya, bang...!"

"Sayang pun, kalau tak boleh makan nak buat apa. Takkan nak simpan pulak. Buat menyemak aje..!" bentak si lelaki yang terkecewa itu.

"Apa kata kalau abang pergi bertanya Tuan Alim tu sekali lagi..." cadang si isteri setelah terdiam seketika.

"Nak tanya apa lagi. Dia dah kata tak boleh makan. Tak boleh makanlah tu..!" balas si lelaki.

"Macam ni bang. Tanya Tuan Alim elok-elok dan bagitahu dia elok-elok. Katakan pada dia, kalau ikan tu boleh dimakan, abang nak bagi sebahagian daripadanya kepada Tuan Alim. Takkan abang nak makan sendiri ikan sebesar itu," cadang si isteri.

Disebabkan itu cadangan dan permintaan daripada isteri tersayang, si lelaki itu pergi juga ke rumah Tuan Alim semula. Walaupun mukanya agak tebal dirasakannya. Lagipun niatnya ikhlas, dia lakukannya juga.

"Betul ke apa yang kamu cakapkan tu wahai A*****?" tanya Tuan Alim dengan kelopak matanya terbuka luas.

"Betul, Tuan Alim. Jika ikan ini boleh dimakan, saya akan berikan sebahagiaan daripadanya kepada Tuan Alim. Tapi kalau dah tak boleh makan nak buat...."

"Nanti kejap... Nanti kejap..!" tingkah Tuan Alim memintas cakap lelaki itu.

Si lelaki ternganga.

"Saya masuk ke dalam sekejap," beritahu Tuan Alim lalu menghilangkan diri dari pandangan lelaki itu.

Sebentar kemudian, Tuan Alim muncul semula dengan sebuah kitab lain di tangannya.

"Maafkan aku wahai A*****. Tadi sebenarnya aku terlihat kitab lain. Tapi kalau berpandukan pada kitab ini (sambil mengangkat kita tebal itu di depan muka si lelaki), ikan itu sebenarnya ikan biasa dan ia boleh dimakan," beritahu Tuan Alim.

"Apa..? Ikan ini boleh dimakan?" si lelaki menjerit gembira,

"Iya..!" balas Tuan Alim.

"Betulkah apa yang Tuan Alim katakan itu?" si lelaki bertanya lagi bagaikan kurang yakin dengan penjelasan Tuan Alim.

"Betul..!" tingkah Tuan Alim. Sambil mengangguk-anggukkan kepalanya berkali-kali dan tersenyum-senyum.

Maka si lelaki itu pun menyerahkan ikan itu kepada Tuan Alim untuk dipotong dan dibahagikan sebahagaian daripadanya, sepertimana yang telah dijanjikan.

P/s: Lelaki itu adalah aku. Watak-watak di dalam cerita di atas adalah watak-watak di dalam mimpiku malam tadi.

Perlibahasa: Sekilas ikan di kuali, sudah kutahu apa jenisnya dan ia boleh dimakan ataupun tidak.

Kita Sesama Kita:
SIAPAKAH ORANG YANG MISKIN?
ORANG ITU IALAH ORANG YANG TIDAK PERNAH PUAS DENGAN NIKMAT YANG DIMILIKINYA.

21 comments:

kadOk. said...

pastikah yg tuan alim boleh dipercayai kewibawaannya?..:p..aku baru nak mintak ikan besar hang sikit..nak buat ikan masak asam pedas...tapi mimpi aje..cehhh...hahaha

KAKTINY said...

semakin ramai 'org alim' sebegitu di sekeliling kita..

dan aku.. salah seorang yang masih 'miskin' itu.. Ya Allah.. ampuni aku..

t i u n g said...

takdo alim mananya.. haha
alim kucing tu..

Al-BIMA SAKTI said...

kadok;
aku pun kekadang terkeliru...

kaktiny;
aku stuju.
dan rasanya masih blum terlewat... antara nak ngan tidak aje...

tiung;
ramai yg cam tu. hahaha...

xrajunax said...

orang alim pun ada khilaf.

ye ke?

asuhara said...

nasib baik org alim tu x ckp :
goreng pun sodap nihhh!

p/s: sebaiknya rujuklah pada yang benar2 pakar

tasikmerah said...

dia patut tukar nama.. Tuan Tak Alim..

artsoul said...

start baca entry ni,dlm fikiran sy ikan ni mgkn ikan2 jelmaan ke..padahal,tuan alim ni kelaparan rupenyeee...

A t i Q a h said...

Wow. Ini kena read between the lines ni. Hmm..

Salam singgah.

waterlily said...

Maknanya jika masuk perut dia, yang tak boleh pun dibolehkan ye.

Alim sungguh Tuan Alim ni.

Alahai!

fahmi said...

salam ziarah bro..

:)

Mak Su said...

alahhhhhh, tah hapa-hapa, kan. kejap tak boleh kejap boleh

Al-BIMA SAKTI said...

xrajunax;
iyolah, manusia biaso...

asuhara;
gulai lomak pun sodap..

tasik;
elok sangat la tu...

art;
hahahaha...

atiqah;
hmmm...ops...

waterlily;
aku tak heran pun...

fahmi;
salam kenal bro...

mak su;
itulah manusia...

blackpurple @ jowopinter said...

Memang ramai 'orang alim' yang serupa itu. :)

Al-BIMA SAKTI said...

bp;
mana ekau tau ni..? isyy...isy...isyy...

Amiene Rev said...

Tapikan mimpi ini seperti pernah dibaca di mana-mana? Sungguh ajaib! Barangkali saya juga bermimpi yang sama... tetapi di dalam mimpi itu, sayalah ikan itu!

Princess Liyana said...

ALIM kah?huhuhu

Afida Anuar said...

Amat penuh dengan makna tersirat la cerita ni..

Alim alim kucing lak tuan Alim tu:)

Al-BIMA SAKTI said...

amiene rev;
yg pasti, tuan alim tu saya tak kenal...

princess;
oh...uhuk... uhuk...

afida;
yg tersirat selalunya akan tersurat...

Afida Anuar said...

Hopefully:)

Have a nice day ahead and happy writing!

Al-BIMA SAKTI said...

afida;
hope so... tq...