Thursday, March 4, 2010

PERMASALAHAN SEMASA YANG MEMERLUKAN PERHATIAN DAN TINDAKAN KERAJAAN

Bebarapa perkara berbangkit dan menjadi isu semasa, antaranya...

1.Pendatang asing, sama ada datang dengan izin atau tanpa izin terlalu berkeliaran di sesetengah tempat di negara kita. Mewujudkan rasa bimbang dan tidak selesa rakyat tempatan.

2. Kerisauan mak bapak terhadap pendatang asing dari Lombok, Indonesia yang suka melarikan anak-anak gadis, malah gadis-gadis sunti pun 'disapu' untuk bernikah di negara mereka. Dipercayai mereka menggunakan 'ilmu hitam' untuk memikat gadis-gadis Malaysia, dan kemudiannya mereka akan diangkat sebagai hero di tempat mereka.

3. Di Kuala Lumpur dikatakan berlambak-lambak pemandu teksi yang yang terdiri daripada mereka yang memegang taraf kerakyatan penduduk tetap. Golongan mereka inilah yang dipercayai 'mencekik darah' penumpang dengan mengenakan tambang lebih dan tidak menggunakan meter. Sepatutnya taraf penduduk tetap diberikan kepada mereka yang profesional dalam sesuatu bidang atau berkemahiran, yang tidak dimiliki rakyat tempatan. Kalau setakat pemandu teksi, tidak adakah rakyat Malaysia yang layak?

4. Penjara negara ini dipenuhi dengan pendatang asing (terutama Indonesia) yang telah didapati melakukan pelbagai kesalahan jenayah. Mereka dikatakan suka tinggal di penjara Malaysia kerana banyak keselesaan, termasuk makan minum yang mencukupi dan kemudahan lain lagi, tidak seperti penjara di negara mereka.

Benarkah begitu? Jika begitu, sepatutnya dikaji semula apakah fungsi sebenar penjara. Perlu di ingat, peruntukan makan minum mereka itu menggunakan wang rakyat.

Semua permasalahan di atas memerlukan perhatian dan tindakan bijaksana kerajaan demi kepentingan rakyat tempatan.

1 comment:

Mak Su said...

orang Malaysia baik hati dan penyayang... huhuhu