Tuesday, March 16, 2010

DENGKI @ BUSUK HATI

smoke absract Pictures, Images and Photos


Kekadang apa yang kita buat, walaupun baik dan elok, tak semua orang suka. Lebih-lebih lagi musuh kita dan sesiapa saja yang ada sikap dengki dan busuk hati.

Masalahnya, kekadang hairan juga, bagaimanalah orang yang pendengki dan busuk hati mudah pula ada pengikut dan penyokong. Sebab itulah agaknya manusia jenis itu 'mudah hidup' di mana saja. Ramai sangat yang suka jadi pengikut yang membuta tuli. Kekadang belajar saja tinggi-tinggi, tapi otak dan taraf pemikiran terletak di bawah tapak kaki. Inilah yang dikatakan cuma berpelajaran tapi tidak berilmuwan. (Akan dibincangkan dilain kali). Inilah kelemahan yang perlu dihindari dan dijauhi.

Mereka yang pendengki dan busuk hati ini, selain mudah mempengaruhi orang lain, malah ada juga yang bersekongkol dan sanggup menjadi batu api. Maka semakin 'panjanglah nyawa' si pendengki dan busuk hati itu.

Sesekali terfikir, memang biasa wujud jenis manusia yang rasa tak senang duduk dengan kelebihan orang lain. Pendek kata, kelebihan orang sentiasa disangsi, kekurangan orang pula akan dikutuki.

Sepatut di zaman siber yang serba canggih dan masing-masing berusaha mencari kelebihan dan menjadi yang terbaik, tidak wujud lagi manusia pendengki dan busuk hati itu.

Malah jika ada sekerat atau dua kerat manusia yang sebegitu, sepatutnya yang berada di sekelilingnya berperanan memberikan nasihat agar perangai buruk dan busuknya itu tak berlarutan.

Malangnya manusia berperangai pendengki dan busuk hati terus juga bernafas dengan segar di sekeliling kita, kerana ramai antara kita yang menjadi penyokong dan bersekongkol dengan membuta tuli.

Beringat-ingatlah.., manusia pendengki dan busuk hati itu sebenarnya hatinya kotor. Maka mereka yang menjadi penyokong 'kejahatan' dengan membuta tuli juga , bermakna dia juga adalah manusia yang berhati kotor dan buta hati... dan dibimbangi, jika dizinkan Allah, tak semena-mena nanti mata pula yang buta dan telinga pula yang menjadi tuli..!

No comments: