Saturday, March 20, 2010

MONYET-MONYET DI JALAN RAYA..!

monkey Pictures, Images and Photos


Dua hari lepas, lebih kurang jam 11.30 pagi. Sebaik beredar dari rumah dengan memandu kereta ke persimpangan antara taman perumahan dengan jalan besar, perjalananku terhalang oleh sebuah kereta yang berhenti sesuka hati.

Punyalah banyak tempat berhenti, di persimpangan itu juga yang dipilih. Walaupun itu persimpangan taman perumahan, kenalah fikir juga. Itu jalan orang keluar masuk. Pakailah otak di kepala, jangan pakai kepala lutut sebelum buat sesuatu..

Aku honkan sekali. Dia tak bergerak. Tak tahulah apa yang asyik dibincang dalam kereta Waja biru muda JGH XXXX dan bercermin gelap itu. Hairannya, tak dicari tempat yang sesuai nak berhenti dan berbincang.

Aku bunyikan hon dua kali serentak. Baru kereta itu bergerak. Minyak ditekan agak laju, seakan memberontak. Peduli apa aku.

Tidak lama selepas itu, di simpang tiga di taman yang berhampiran, aku bertembung lagi dengan kereta Waja itu sewaktu aku berhenti di simpang tiga itu. Pemandu itu perlahankan keretanya bila melihat keretaku.

Sempat aku lihat penumpang lelaki di sebelah pemandu membuka tingkap dan memandang tajam ke arah keretaku. Macam nak ditelannya keretaku dengan aku sekali. Macam aku pula yang bersalah. Dalam kepalanya mungkin menuduh aku samseng kerana membunyikan hon kepadanya, tanpa dia memikirkan yang aku terpaksa berbuat begitu disebabkan perbuatan bodohnya yang berhentikan kereta sesuka hati dan menghalang perjalanan orang lain.

Ingat aku hairan ke? Langsung aku tak hairan dengan samseng kampung dusun taik minyak itu.

"Kenderaan di jalan raya kita ni kebanyakannya dipandu oleh 'monyet-monyet' yang mementingkan diri..!" ujar rakanku sebaik aku ceritakan peristiwa itu kepadanya.

Mungkin agak kasar dan keras bunyinya. Aku pun agak terkejut. Tapi kalau itu adalah kebenarannya, terima sajalah.

Itu antara sebilangan pemandu yang tak sedar kesalahan dan kebodohan diri sendiri. Pantang ditegur, yang dia tahu hanya melenting. Bukannya mahu berfikir. Sikap bodoh sombong.

Malah banyak sikap pemandu yang aku temui, yang meletakkan kenderaan sesuka hati, tak kira di tepi simpang tiga, ikut mana yang sempat dan ada ruang. Tujuannya, semata-mata nak mengisi perut di waktu pagi dan tengah hari.

Kesulitan orang lain, langsung tak dipeduli. Undang-undang diletakkan di bawah kaki. Penting diri sendiri. Makhluk jenis apakah mereka yang sebegitu..?

Mungkin benar dan betul apa yang dikatakan rakanku itu. Tepuk kepala tanyalah akal..!

2 comments:

Mak Su said...

mmg betoi, banyak monyet di jalanan :(

saya harap saya adalah bukan....

AL-BIMA SAKTI said...

mak su;
kekadang letih tengok perangai monyet2 tu..!sakit mata sakit hati... sabo aje ler...