Thursday, February 25, 2010

PRIVATE CALL - SIAPA BOLEH DAN SIAPA TAK BOLEH PAKAI?

handset Pictures, Images and Photos


Termasuk semalam, rasanya sudah enam atau tujuh kali aku terima panggilan melalu telefon bimbit daripada orang yang tak dikenali.

Pemanggil itu tak bercakap. Dia cuma buat miss call. Tiada nombor pemanggil yang tertera pada skrin telefon bimbitku. Hanya yang tertera ialah 'Private'.

Aku juga tak pasti sama ada yang membuat miss call itu makhluk yang sama atau berlainan makhluk.

Soal miss call itu aku tak kisah sangat. Yang aku kisah ialah macam mana ada makhluk yang boleh pakai Private, sedangkan tidak berapa lama dulu semua pemilik telefon bimbit dikehendaki mendaftar dengan menggunakan nama dalam kad pengenalan (Tak kiralah nama sendiri atau nama orang lain. Asalkan ada nama). Tujuannya untuk mengelak pengguna telefon bimbit menyalahgunakan kemudahan itu untuk perkara-perkara yang tak baik.

Tapi kalau ada makhluk yang boleh pakai Private, macam mana kita nak trace kalau digunakan telefon bimbit itu untuk mengugut ke, atau apa saja yang tak baik, kerana tiada kewujudan nombornya.

Kekadang kita ni dilarang buat itu dan ini kononnya untuk kebaikan. Namun dalam masa yang sama ada pula makhluk yang boleh buat apa yang dilarang itu. Di manakah yang dikatakan cakap yang serupa bikin..?

2 comments:

Bila Diary Bercerita said...

Bima,

Ada juga sekali sekali 'Private Call" ni dok berdering-dering kat hp. Saya buat bodoh je, tak layan!
nasiblah...

CikOo said...

sy tak suke private number