Thursday, February 11, 2010

AMAH INDONESIA - MAMPUKAH DIJAMIN KUALITINYA?

Para pemimpin kita, tidak seharusnya melakukan sesuatu yang boleh merugikan negara dan rakyat, sekiranya ia berkaitan dengan negara-negara luar.

Belajarlah pengalaman berhubung dengan 'menjual' air ke Singapura dan kemasukan artis dan album-album penyanyi dari negara kita ke Indonesia.

Terbaru, ura-ura menaikkan gaji pembantu rumah dari Indonesia kepada RM800 sebulan dan pasport dipegang sendiri oleh pembantu rumah serta cuti pada hari-hari tertentu.

Kenapa sesuatu tindakan yang akan diambil itu menjurus ke arah yang kelihatan merugikan majikan? Apakah istimewanya pembantui-pembantu rumah itu yang perlu diberikan gaji sebanyak itu, sedangkan mereka akan tinggal dengan majikan yang ditanggung serba serbinya.

Kenapa dalam banyak hal, pihak Malaysia perlu banyak mengalah kepada pihak-pihak lain?

Kita tidak mahu kerana ada kepentingan lain, majikan Malaysia pula yang terpaksa tanggung akibatnya.

Mengenai pasport milik pembantu rumah pula, ia tidak seharusnya dipegang oleh mereka sendiri. Banyak risiko yang tidak baiknya. Sebelum ini pun, walaupun pasport mereka disimpan oleh majikan, mereka sanggup juga melarikan diri. Inikan pula kebebasan itu diberikan. Ibarat 'orang mengantuk disorongkan bantal'.

Jadi fikir-fikirkanlah semula. Biarlah gaji yang mereka terima sesuai dengan tugas dan jawatan mereka. Kerana realiti kerja yang akan dilakukannya belum tentu terjamin dan memuaskan hati majikan.

No comments: