Wednesday, September 2, 2009

PENTING DIRI SENDIRI

Sebilangan kita masih mengamalkan sikap suka ambil kesempatan, demi mementingkan diri sendiri. Sehingga tergamak mengenepikan nilai-nilai keluhuran kemanusiaan.

Sama ada melalui kelemahan orang lain atau atas 'keperluan terdesak' pihak-pihak tertentu, pihak yang suka ambil kesempatan itu tidak peduli siapa mereka. Yang penting keuntungan diri diutamakan.

Ibarat si kuat yang suka ambil kesempatan ke atas si lemah, begitulah juga dengan mereka yang berkuasa yang sanggup menggunakan kuasanya untuk keuntungan dan kepentingan diri.

Begitu juga si peniaga yang sering menggunakan peluang dan kesempatan untuk menaikkan harga barang, terutama ketika ramai pengguna amat memerlukannya.

Pengguna sering berdepan dengan situasi sedemikian pada masa-masa tertentu. Golongan susah akan menerima akibatnya.

Dimanakah keprihatinan dan nilai kemanusiaan mereka yang suka ambil kesempatan itu? Mereka sanggup melontarkan kejujuran dan moral diri demi mengutamakan keuntungan dan kepentingan diri semata-mata.

Selagi bernama manusia, kita semua seharusnya memiliki sifat bertimbang rasa dan sering bertoleransi. Pasti akan terserlah nikmat dan rahmatmya!

SELAMAT BERPUASA..!

3 comments:

Khairi said...

yap. Penting diri itu adalah pencuri hak orang lain. Minta jauh sgt.

Bunga Rampai said...

Sifat bertimbang rasa dan toleransi datang dari jiwa yang bersih.

Salam :)

AL-BIMA SAKTI said...

Khairi;
Ya tuan,benar dan sebenar-benarnya. moga kita semua dijauhi penyakit sedemikian rupa. tq.


bunga rampai;
jiwa bersih dan segala-galanya bersih, maka akan bersihlah kehidupan... tq.