Tuesday, May 27, 2008

"OH PULAU BATU PUTIH.., OH PULAU PISANG..!"

Pulau Batu Putih kita dah terlepas. Yang tinggal hanya 'putih' mata. Macam mana benda macam tu boleh berlaku tak taulah. Ini menunjukkan lemahnya orang yang bertanggungjawab dari awal dulu lagi.

Pulau yang sepatutnya jadi hak kita, boleh terlepas ke tangan orang. Begitu mudah. Tak dapat kita nak pertahankan. Apatah lagi kalau kita nak jadikan hak orang menjadi milik kita. Lagilah jauh akal dengan realiti nampaknya. Yang hak sendiripun terlepas, apatah lagi nak cari yang lain.
Dan keputusan dah pun terjadi. Terima sajalah... walaupun hati pedih.

Cerita terbaru ialah mengenai Pulau Pisang pula. Dengar kata dan pengakuan pihak tertentu, pulau itu adalah milik kerajaan negeri Johor. Tapi tak taulah apa akan terjadi di kemudian hari. Maklumlah, dalam dunia hari ini, macam-macam boleh terjadi, walaupun di luar dugaan. Dan harap-harap kali ini taklah terjadi 'pisang berbuah dua kali' pula.

Moral: Perangai orang kita ialah selalu ambil mudah dalam banyak perkara. Semua perkara, hanya main pukul rata aje. Bila dah terjadi sesuatu yang tak terduga, barulah nak terbeliak biji mata. Jangan sampai negara sendiri tergadai sudah...!

No comments: