Sunday, April 18, 2010

KENAPA DENGAN JALAN RAYA KITA..?

Sekali fikir, jalan raya kita macam sudah tak selamat lagi. Dua kali fikir, jalan raya kita sudah jadi macam zon peperangan pula. Kita pengguna sentiasa dalam bahaya. Bahaya yang berpunca dari diri sendiri, atau bahaya yang berpunca daripada orang lain.

Kalau fikir fasal ada saja kemalangan di jalan raya kita, nak memandu pun sudah jadi fobia. Macam-macam yang terlintas di kepala. Terasa semacam menangung satu bebanan pula memikirkan setiap nyawa yang ada bersama kita ketika kita memandu. Apatah lagi membiarkan orang-orang tersayang memandu sendirian.

Antara sebab berlakunya kemalangan ialah sikap manusia sendiri. Terlalai, kelajuan dan ego, adalah antara puncanya.

Dan antara punca lainnya, mungkin kerana jalan-jalan raya kita (kecuali lebuh raya) terlalu kecil untuk kenderaan-kenderaan masa kini.

Di sebatang jalan raya yang had kelajuan 90km/j, pemandu kenderaan terpaksa membrek bila terserempak dengan sebuah motosikal yang terhegeh-hegeh di depannya. Jika mahu memotong terpaksa memakan jalan di sebelah kanan.

Maknanya, sebuah kereta terpaksa membrek (apatah lagi lori dan bas) bila sebuah motosikal terhegeh-hegeh di depan semasa kebetulan pula dari depan datang kenderaan lain.

Bayangkanlah betapa kecilnya jalan raya kita, yang kerap juga digunakan oleh lori-lori yang mempunyai 12 tayar.

Bayangkanlah sekali lagi.... dan bilakah agaknya ia akan berubah mengikut kesesuaian kenderaan dan peredaran masa? Sepatutnya mereka yang bertanggungjawab memikirkan semua itu.

No comments: