Wednesday, April 14, 2010

JIJIK YANG MELUCUKAN..!

lidah Pictures, Images and Photos

Menjijikkan dan melucukan.

Menjijikkan kerana ada manusia yang sanggup menelan air liur orang lain demi mengharapakan sesuatu..

Melucukan kerana di zaman siber ini pun masih ada lagi manusia bersikap jakun. Lebih malang jika yang berlagak jakun itu adalah manusia-manusia yang berpendidikan tinggi.

Begitulah tanggapan yang sesuai, seandainya ada kebenarannya mengenai kisah sebilangan ahli jemaah sebuah masjid yang sanggup menelan air liur tokoh agama untuk mendapat keberkatan, sebagaimana dilaporkan sebuah blog.

Begitulah sebilangan antara manusia yang sanggup buat apa saja, sekalipun menelan air liur orang lain demi mendapatkan keberkatan secara mudah. Segala-galanya mahu mudah sehingga sanggup memperbodohkan diri.

Kewarasan akal pergunakanlah. Jangan terlalu mudah tertipu dengan sesuatu yang diluar batas logik akal manusia. Kalau nak percaya sesuatu keajaiban itu biarlah bertempat dan bersesuaian dengan pemikiran. Jangan mudah mempercayai apa saja secara melulu.

Sekali fikir apa nak dihairankan, kerana yang pelik itu memang mudah diyakini, dan yang sesat itu mudah pula dipercayai.

Apa-apa pun kita harap perbuatan sebegitu tidak berlaku dan hanya sekadar salah faham saja. Tapi jika benar ia berlaku, siasatan dan tindakan harus dilakukan supaya ianya tidak berulang.

2 comments:

Mak Su said...

perangai pelik manusia mmg tak leh nak ditinggalkan :(

AL-BIMA SAKTI said...

mak su;
peliknya, yg pelik itu ada pula yg ikut....