Sunday, November 29, 2009

BERNIAGA CARA ORANG KITA..! ADUH SAKIT KEPALAKU!

Headache Pictures, Images and Photos


Orang berniaga, kita pun nak berniaga. Itulah jalan paling mudah bagi sesetengah orang. Walaupun berniaga itu bukan perkara mudah. Namun ada peniaga yang suka ambil mudah,

Sebab terlalu menganggap mudah, orang kita banyak abaikan perkara-perkara yang patut diamalkan oleh seorang yang bergelar peniaga.

Ada peniaga kita, bila kita masuk ke kedai mereka, dia (atau pekerjanya) melihat kita seperti orang bersalah. Dari air muka mereka, macam tak suka pelanggan masuk ke kedai mereka. Ada pula buat tak nampak bila pelanggan masuk.

Ada sesetengah tempat itu, ada tertulis; "Sila order makanan anda di sini!" Ternyata mereka ambil kerja mudah. Sepatutnya mereka yang perlu datang kepada pelanggan. Itulah sebahagian orang kita berniaga.

Ada tu pulak, nak tanya pelanggan nak makan apa, atau nak ambil pesanan pelanggan agak susah. Pelanggan terkinja-kinja menunggu.

Bila pelanggan selesai makan pula, nak kira pun susah juga. Terkebil-kebil pelanggan menunggu.

Bila pelanggan makan bernilai RM30, dan pelanggan hulur not RM50, tauke atau tukang kira akan tanya pelanggan, "Duit kecik ada tak?". Bila pelanggan jawab 'tak ada', maka mukanya akan masam mencuka. Itu belum lagi makanan bernilai RM5 dan pelanggan hulur RM50 untuk membayarnya. Kelat muka peniaga semakin kesat.

Sepatutnya peniaga sanggup bersusah kerana pelanggan. Bukan pelanggan yang terpaksa bersusah-susah kerana peniaga.

Aduuuhh..! Kekadang 'sakit kepala' yang tidak sakit dibuatnya..!

Tapi nak buat macam mana. Kalau dah tak ada pilihan, walaupun serik dan susah, pelanggan terpaksa juga terjah. Tapi kalau terdapat banyak pilihan, peniaga yang 'tak mesra pelanggan' itu akhirnya yang akan hadapi masalah. Dan pelanggan patut 'mengajar'nya.

Apa-apa pun, yang paling nyata, peniaga kita (tak kiralah taukenya atau pekerjanya), terlalu payah untuk senyum dan mengucapkan 'terima kasih' kepada pelanggannya.

Kenapa begitu? Sebab sebilangan orang kita berniaga sekadar untuk cari makan, bukan berniaga sebagai keikhlasan amalan yang dituntut dari segi keagamaan. Wallahu'alam.

3 comments:

Mak Su said...

nak meniaga kena come prepared, barulah cantikkk :)

saya juga ada di sini, http://lepaskansajaburungitu.blogspot.com/

noorlara said...

tak heran, memang lumrah agaknye org kite kalu berniaga, tak disokong nanti dikata takde semangat nak tolong bangsa tapi kalu masuk kedei mereka bleh jadi hangin satu badan. Agaknye kene diwajibkan mereka ni berkursus dulu kot?

AL-BIMA SAKTI said...

mak su;
niaga cari makan dgn niaga amalan, tak serupa. yg ramainya niaga cari makan. pakai terjun aje..


lara;
dah biasa sangat dah hangin satu badan. sabar aje ler...