Tuesday, November 3, 2009

TEGAK, MELINTANG SUDAH TAK RELEVEN..?

Tegak dan melintang dah tak nak pakai. Mungkin tahun depan akan mula cara lain untuk menilai kemampuan dan keberkesanan penjawat awam yang dianugerahkan khidmat cemerlang.

Elok sangatlah tu. Sebelum ini, kalau dalam sebuah jabatan itu ada 40 orang, maka kesemua 40 orang itu akan dapat khidmat cemerlang.

Kenapa semua mesti dapat? Itulah membuktikan ketidak telusan boss atau penilai.

Sepatutnya kalau seorang itu prestasinya baik dan mengagumkan setiap tahun, apa salahnya kalau dia seorang saja yang layak terima anugerah cemerlang setiap tahun? Apa yang tak kenanya? Kenapa harus dinafikan haknya itu dengan alasan kerana 'dia sudah pernah dapat' dan perlu diberikan kepada orang lain.

Penilaian jenis apa kalau macam itu?

Namun itulah yang sering dan kerap berlaku. Ketidak telusan dan kejujuran itu (berpunca dari penilai yang terdiri daripada boss atau second boss atau apa sajalah), yang menyebabkan orang yang sememangnya tidak layak diangkat untuk menerima khidmat cemerlang pun boleh dapat cemerlang.

Maka berbesar hatilah mereka yang tak layak itu bila diangkat menjadi layak. Namun perangai lamanya tetap juga tak berubah. Tidakkan terasa bodoh memilih orang yang tak layak untuk menjadi layak? Tepuk kepala hantuk ke dinding..!

Kenapa ketidak jujuran itu perlu ada? Kenapa mahu ambil mudah dalam segala hal? Itulah antara kelemahan dan keburukan sikap mereka yang diberikan amanah dan tanggungjawab untuk menilai dan bekerja secara jujur.

Namun apa sudahnya? Sudahnya yang diharap tak akan tercapai. Puncanya kerana ada segolongan merka tidak beramanah. Maka... jawablah di akhirat nanti..!

Dan walaupun apa yang akan menggantikan melintang atau menegak itu, dan jika boss (penilainya) masih orang yang sama, masih manusia yang ambil mudah, masih spesis yang tak jujur dan beramanah disebabkan tak tahu buat kerja, maka masalah yang sama tidak mustahil akan tetap berulang dan terus berulang.

Tak percaya? Sama-samalah kita lihat nanti..!

No comments: