Thursday, July 9, 2009

AMAH.., OH, AMAH..!

Tak ada amah susah. ada amah pun kekadang menyusahkan juga.

Kalau dah terpaksa nak kena ada amah, nak buat macam mana? Kenalah ter'amah'lah juga..!

Sejak dua menjak ni kecoh fasal amah. Yang tak sedap dengar ada amah (Indonesia) kena dera oleh majikan. Yang lebih tak sedap didengar, ada juga amah (Indonesia) yang menderakan majikannya.

Tapi rata-ratanya, rakyat Malaysia baik hati. Dan 99% majikan di Malaysia bersikap baik terhadap amah-amah mereka. Buat macam keluarga sendiri. Makan/minum, pakai, tidur semuanya sempurna.

Ek, eleh.., sedangkan haiwan pun ada orang sayang. Sanggup keluarkan bajet untuk haiwan peliharaan mereka. Kucing tepi jalan pun orang kasi makan. Inikan pula manusia, duduk serumah pula tu.

Kalau ada amah yang kena dera tu, mesti bersebab. Tak adanya majikan nak dera sesuka hati. Mungkin sebabnya; malas, banyak rehat dari kerja, buat kerja tak sempurna walau ditegur berkali-kali. Banyak buat perkara yang tak elok. Bila ditegur, menjawab pula tu. Siapa yang tak naik hangin..!

Kalau hangin sudah naik, faham-faham ajelah..! Apatah lagi kalau hangin terhadap 'orang' dan 'perkara' yang sama. Kembang telinga dibuatnya..!

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

SEKEHLOGI

"Angin sepoi-sepoi bahasa dapat menyegarkan badan dan minda. Kalau 'hangin' satu badan sudah mari, kekadang boleh hilangkan pertimbangan diri dan silap-silap ada yang nak jadi mangsa."

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

3 comments:

Afida Anuar said...

Salam incik al-bima...

betul tu Incik Al-Bima. Sepupu saya layan amah dia macam ahli keluarga sendiri...tapi dia pulak buat hal..nak balik sana mencurii barang2 kemas di rumah majikan.... haihhhh...

Mak Su said...

tak dapat nak buat apa, minum air halia jer ler, utk kurangkan angin

AL-BIMA SAKTI said...

salam cik fida;

ada yg elok. ada yg perangai haprak, menyakitkan hati. baju kawanku, baju bini kawanku dan lain2 barang pernah disembunyikan oleh amah indon untuk dibawa balik ke indon. haru betulll!



mak su;

air halia dah minum, daun halia dah telan, batang halia pun dah mamah... tp hangin jugak satu badan! siok btulll..!