Monday, February 23, 2009

"CELARU POLITIK (MELAYU) BARU?"

Aku bukan orang politik. Tapi dengan kecelaruan politik semasa yang bersulam dengan kegawatan ekonomi global, termasuk kemelut politik songsang lagi menyongsangkan kini, buat hatiku bagai dijentik-jentik. Meluat dan menyampah. Mata dan telinga dah naik bernanah.

Orang politik berpolitik malam siang. Mereka makin hidup senang lenang. Tak ada yang kurang. Malah mewah makin berlebihan.

Rakyat yang mengaku kononnya bijak pandai, (terutama Melayu), juga ada yang menurut rentak orang politik, malah terlebih-lebih pula. Sampai sanggup tidur atas jalan raya dengan berjubah, berserban dan berkopiah di kepala.

ASTAGHFIRULLAH-AL-AZIM..! Dah hilang akal ke?

Apa yang mereka dapat?

Adakah mereka dah dapat wang juta-juta? Atau rumah sebesar istana? ATAU dianugerahkan KERETA SEBESAR KONTENA?. Atau diberikan isteri percuma? Atau dijanji menjadi menteri atau timbalan menteri? Rasanya jauh panggang dari api.

Kalau mereka dapat semua tu, tahniah dan syabas. Teruskanlah berpolitik dan kerap-keraplah tidur di atas mana-mana jalan raya. Kalau cara itu akan menyenang dan memewahkan Melayu. Sekalipun ia amat memalukan, lagi menjijikkan.

Namun kalau 'hampeh' yang mereka dapat, bawalah banyak-banyak bermuhasabah diri. Tonggang-tonggeklah kat masjid/surau/rumah untuk mengingati Allah. Bukan asyik ingatkan politik yang menguntungkan orang lain.

Atau buatlah kerja lebih berfaedah untuk tanggung anak bini atau mak bapak, daripada buat kerja yang memalukan bangsa, agama dan keturunan diri sendiri.

Ingatlah... buat apa-apa pun biar berpada-pada. Jangan lebih sudu dari kuah. Harap pokok saja rendang tapi tak berbuah.

Yang lebih penting, hidup jangan jadi 'hampeh', kerana 'hampeh' hanya untuk makanan haiwan.

Rasionalnya... pandai-pandailah menyesuaikan diri. Pandai-pandailah menilai, belajar, mengerti dan memahami realiti kehidupan.

Jangan mudah diperalatkan. Nanti lambat laun akan dikorbankan pula.

**********************************************************************************

5 comments:

A t i Q a h said...

Serius saya kata, saya makin risau dengan perkembangannya sekarang. :|

Izariza said...

Memang celaru dan keliru ..

Water Lily said...

Entahlah saya ni dah menyampah nak tengok siaran berita kat tv.

Lama betul tak datang melawat encik. Moga sihat hendaknya.Amen :)

AL-BIMA SAKTI said...

atiqah;
risau juga dbuatnya...


izariza;
celaru... keliru... terharu dan tergaru-garu...


water lily;
nyampah juga, tapi...

Terima kasih sudi melawat. puan juga sihat2 hendaknya....

k said...

Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes v