Thursday, March 24, 2011

SEKADAR MEMANDAI-MANDAI TAPI NAMPAK MACAM PANDAI

Bijaknya jauh sekali. Tak ada apa yang nak dibanggai. Ibarat jauh panggang dari api.

Pandai pun taklah seberapa. Cuma sekadar tahu tunjuk pandai dan yang selebihnya hanya tau memandai-mandai.

Tapi kerana hebat dalam soal tunjuk pandai dan terlebih memanda-mandai, maka nampaklah macam orang bijak pandai.

Namun yang peliknya, orang yang diberikan kepercayaan untuk menilai pun, tak tahu nak menilai mana yang pandai dan mana pula yang sekadar tunjuk pandai atau memandai-mandai.

Maka terpilihlah yang terlebih tunjuk pandai dan sekadar memandai-mandai... dan hasilnya pun boleh dilihat sekadar memanda-mandai...

6 comments:

Afida Anuar said...

Lumrah dah skrg ni kot!.. akhirnya, kita sendiri yang rugi, pasai pilih depa yang tak pandai tapi memandai2... heh!

Zalisa Maz said...

sesekali saya tunjuk pandai juga :D

azza_irah said...

As Salam...

entry Abg Naz ni buat sy teringatkan seseorang yang sy kenali sejak 4 tahun yang lalu..

memandai dan tnjuk pandai..sehingga org yang diberi hak menilai dah tak boleh nk nilai mana satu yg sebenar pandai ..mana yang hanya sekadar beraksi pandai... :)

AL-BIMA SAKTI said...

Afida;
ya la kot... sbb tu banyak perkara tersangkut2... hehe..

AL-BIMA SAKTI said...

Zalisa,
... dan ternyata pandai atau memandai2..?

AL-BIMA SAKTI said...

azza;
banyak yg berlaku macam tu...
kalau penilai lemah, yg terpilih pun tentu lemah...