Thursday, December 10, 2009

RAGUT LAGIII..!!!

mangsa ragut 7mei09 Pictures, Images and Photos


Sekali lagi kita dikejutkan dengan kejadian ragut bermotosikal. Kali ini merlibatkan kematian si suami, manakala isterinya cedera parah. Peragut berjaya melarikan rantai emas bernilai RM2,000.

Berbaloikah kerana RM2,000 sedangkan ada nyawa yang melayang? Tapi itulah kerja peragut. Tanpa mengenal mangsa. Tanpa memikirkan kesusahan orang lain. Yang mereka fikirkan, peluang yang ada seharusnya digunakan. Walaupun tanpa berperikemanusiaan.

Seperti biasa, setiap kali terjadinya kejadian sebegitu, bermacam-macam cadangan yang ditimbulkan. Ada yang meminta hukuman yang lebih berat dikenakan terhadap peragut yang membawa kepada kematian.

Sama ada peragut, perompak, penyamun perogol, pembunuh dan lain-lain perbuatan yang sewaktu dengannya, semua itu merupakan perbuatan yang tidak bermoral dan terkutuk.

Namun setelah mereka didapati bersalah dan dijatuhi hukuman, nampaknya masih ada segolongan yang kasihankan mereka, atas nama hak asasi manusia. Perjenayah diminta diberikan layanan yang sebaik-baiknya. Semuanya kerana atas nama hak asasi manusia.

Sedarkah kita, adakah setiap penjenayah itu memikirkan 'hak asasi manusia' orang lain ketika melakukan jenayah. Sehinggakan perbuatan mereka itu menyebabkan kehilangan nyawa dan taruma yang dahsyat kepada mangsa dan keluarga mereka?

Sehubungan itu, dalam kita memperjuangkan nasib penjenayah yang telah didadapati bersalah oleh mahkamah, adakah nasib mangsa penjenayah dan keluarga mereka terbela atas nama hak asasi manusia juga?

Kita selalunya terlepas pandang membela nasib orang yang baik. Sudah lumrah kehidupan.

Penjenayah yang melakukan jenayah terancang, sepatutnya tidak layak mendapat pembelaan atas nama hak asasi manusia.

Sementara 'penjenayah' yang sepatutnya mendapat 'pembelaan' atas nama hak asasi manusia sepatutnya mereka yang menjadi 'penjenayah' dengan tak sengaja seperti mereka yang bertindak membela diri dan membela keluarga mereka.

Contohnya, mereka yang bertindak membalas ke atas penjenayah yang menceroboh rumah mereka. Yang mungkin nenyebabkan kematian penjenayah. Dan lain-lain sebab yang serupa dengannya.

No comments: