Friday, October 16, 2009

MACAM PENTING SANGAT PEMBANTU RUMAH INDON

Pembantu Rumah Indonesia (PRI) - bermacam cerita yang kita dengar, lihat dan mungkin mengalami sendiri mengenainya.

Ada PRI yang kena dera oleh majikan mereka. Dan tak kurang juga majikan yang terdera dengan perbuatan PRI itu.

Antara yang menyebabkan majikan terdera ialah bila PRI cabut lari. Bila direport, majikan yang kena denda. Pelik kan? (Betul ke tak betul undang-undang macam tu tak tahulah..). Tanggung ajelah.

Apa-apa pun nampaknya majikan juga yang terkena. Syarat terbaru PRI diberi cuti sehari dan pasport mereka pegang sendiri. Nampaknya lagi mudahlah mereka nak main lari-lari. Sebelum ini, walaupun pasport mereka majikan mereka yang pegang, mereka langsung tak takut nak cabut lari pun. Bila dah pasport mereka pegang sendiri, bersiap sedilah majikan untuk berhadapan dengan masalah yang sedia akan bermasalah itu.

Nampaknya majikan di Malaysia kena berhenti kerja (isteri atau suami). Bukan nak jaga anak-anak dan rumah sendiri, tapi nak kena jaga PSI takut mereka main lari-lari.

Dan yang terbaru, pijak Indonesia menuntut agar gaji PRI dinaikkan sekurang-kurangnya RM800 sebulan. Alahai... tak tahulah apa nak jadi.

Tapi nampak pada gayanya, pihak kerajaan Malaysia macam nak setuju saja dengan tuntutan mengenai gaji baru itu.

Orang kita ni dilihat macam penting sangat dengan PRI itu. Sebab itu mereka macam naik tocang. Minta yang bukan-bukan (walaupun tak masuk akal).

Kerajaan kita pula, kalau nak ubah syarat itu ini pun biarlah jangan menyusahkan rakyat sendiri pula. Janganlah cuma nampak macam nak mementingkan orang luar. Cubalah renung sesekali, adakah orang luar (yang selalu sangat kita bantu/prihatin tentang nasib mereka) pernah ambil berat dan prihatin dengan nasib rakyat dan negara kita? (Mungkin jauh langit dari bumi. Mengutuk, mengeji, menghina, tak sedar diri dengan mulut celupar yang tiada langsung sikap mengenang budi dan jasa adalah kot).

Sesungguhnya, biarlah mereka rasa mereka perlukan kita sebagai majikan. Bukan nampak sangat kita ini macam kemaruk sangat dengan mereka.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
SEKEHLOGI
'SESUATU YANG KITA SUKA, TAK SEMESTINYA ORANG LAIN JUGA SUKA. DAN SESUATU YANG KITA BENCI, MUNGKIN ORANG LAIN MENYUKAINYA'

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

3 comments:

noorlara said...

berbanggalah kerana kejaan sangat mengambil berat masalah dan kebajikan orang luar...masalah rakyat sendiri....ajuk cakap nabil- lu fikirlah sendiri ahahahahha

Mak Su said...

sy x berani mencbr diri saya sendiri utk ambil pembantu rumah, local or taraf international... biarlah saya berusaha sendiri di rumah

AL-BIMA SAKTI said...

lara;
lu pikirlah sendiri..! he he he he...


maksu;
fikir mana yg elok utk diri itu berbaloi-baloi...