Friday, August 7, 2009

BERTANYALAH.., TAK RUGI PUN..!

Jika tak tahu, bertanya
tak payah berlagak serba tahu
jika ada nanti yang tak kena
sendiri juga yang malu.

Bertanya itu tak rugi apa-apa
tak bertanya itu yang rugi sebenarnya
bertanya juga bukan satu kesalahan
malah di situlah ilmu akan kedapatan.

Ular menyusur akar takkan hilang bisanya
manusia gemar bertanya tak jatuh martabatnya
malah yang tiada menjadi ada
mana yang kurang bertambah di dada..!

9 comments:

kerisLekuk7 said...

ke-kadang pepatah orang lama-lama(dulu-dulu) boleh dipakai, jgn di lupakan...nanti lupa diri...

noorlara said...

malu bertanya sesat jalan tapi kekadang kita tanyepun sesat jugak hahahha (kes terpencil. ular menyusur akar memang tak hilang bisa tapi silap-silap tercabut sisik...

Apapun memang perlu bertanya akan menjadi lebih tau macam Al cakap tu...
nak tanye banyakke kibarkan bendera Mlaysia sempena sambutan bulan kemerdekaan? Saya? ermmm

Mak Su said...

salam ziarah.... saja ja nak beritahu, rasa2nya dah malas nak berblog.

have a nice day :)

Afida Anuar said...

ada jugak sesetangah manusia yang berilmu tak suka orang bertanya padanya..aduiiii....nk buat apa kat sesetengah manusia ni???erkkk

Aishah Jamal said...

Bima,
Selamat menjalani Ibadah puasa.

Bunga Rampai said...

Salam Ramadhan Al-Bima, selamat berpuasa.

Baik-baik saja hendaknya.

Izariza said...

ilmu itu jika tidak digali, tiada kita temui. Bertanya salah satu wadah yang berkesan ketika beguru (eh apa saya merepek ni?)

Salam ramadhan!

AL-BIMA SAKTI said...

kerislekuk;
lupa diri mati hati..!



lara;
bertanyalah pada mereka yg tak sesat akal. he he he...
kibar kat kete dan kat kete dan kat umah. (3 aje).


mak su;
malas? rasa macam sama plak kite...


afida;
loket ilmu kira bidaah tuh...


aishah jamal;
selamat berpose juga... walaupun terlambat nak ucap.


bunga rampai;
salam ramadhan juga buat bunga rampai. selamat berposa.

moga baik2 juga hendaknya.


izariza;
salam ramadhan. moga bertambah ilmu pd bulan mulia ini...

I LOVE YOU said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,AV女優,聊天室,情色,性愛